GITD – czyli Główny Inspektorat Transportu drogowego, a licencja transportowa

GITD – czyli Główny Inspektorat Transportu drogowego, a licencja transportowa

Główny Inspektorat Transportu Drogowego do urząd, który odpowiada za kontrolowanie i przestrzeganie przepisów związanych z transportem drogowym i niezarobkowym przewozem osób i rzeczy. Głównymi celami instytucji są m.in.: bezpieczeństwo w transporcie drogowym, poprawa warunków socjalnych w ww. transporcie, ochrona środowiska naturalnego, ochrona rynku transportowego czy zwiększenie poziomu przestrzegania prawa drogowego przez kierowców.

Główny Inspektorat Transportu Drogowego ma też swój udział w wydawaniu licencji transportowych, a w szczególności w ich kontrolowaniu, dlatego ważne jest, aby każdy przedsiębiorca prowadzący zarobkową działalność przewozową dopełnił wszelkich formalności. Dodatkowo, na stronie GITD znajdziemy mnóstwo rozporządzeń i aktów prawnych, które pomogą nam zrozumieć jak działa biznes transportu drogowego, jakie wiążą się z nim obowiązki i co narzuca na nas Państwo, abyśmy legalnie mogli prowadzić swoją firmę w tej właśnie branży.

Licencja transportowa to chyba tylko wierzchołek góry lodowej. Zagłębiając się we wszystkie rozporządzenia możemy mieć chwile zwątpienia i mętlik w głowie, jednak warto zaczerpnąć wiedzy nie tylko w GITD, ale także w BOS Licencje transportowe. To firma, która kompleksowo obsługuje wszystkich przedsiębiorców zamierzających prowadzić biznes w zakresie transportu drogowego, przewozu osób lub towarów i rzeczy.

Licencja transportowa i wymagane dokumenty

Licencja transportowa, to oficjalne zezwolenie na prowadzenie zarobkowej działalności transportowej. Jak większość urzędowych dokumentów obarczona jest dużym kosztem, wymaganiami i złożonymi wnioskami.

Jeżeli spełniamy podstawowe warunki do samego ubiegania się o licencję transportową (nie jesteśmy obarczeni wyrokami sądu, mamy dobrą reputacje, zaplecze finansowe, certyfikat kompetencji zawodowych), to ze spokojem możemy przejść do wnioskowania o zgodę (licencja transportowa) na prowadzenie firmy związanej z transportem drogowym. Szereg dokumentów które musimy złożyć to:

  • odpis z rejestru przedsiębiorców KRS,
  • zaświadczenie o nadaniu NIP oraz REGON,
  • zaświadczenie o niekaralności,
  • kopia Certyfikatu Kompetencji Zawodowych,
  • potwierdzenie wymaganej zdolności finansowej,
  • kopie dokumentów pojazdów, których licencja transportowa będzie dotyczyła,
  • zaświadczenie o zamiarze zatrudnienia kierowców,
  • dowód wniesienia opłat za wydanie licencji.

Brak licencji transportowej, a prowadzenie działalności w transporcie drogowym

Z punktu widzenia prawa nie ma możliwości prowadzenia działalności transportowej bez wymaganych dokumentów. Oczywiście świat zna niezliczoną liczbę ryzykantów, ale czy to się opłaca? Przede wszystkim należy mieć świadomość, że kontrole na drogach są częstym zjawiskiem, a w przypadku prowadzenia działalności spedycyjnej te, które nie przebiegają po myśli kierującego firmą nie kończą się na pouczeniu. Za brak wszelkich zezwoleń na przedsiębiorcę nakładane są kary finansowe, a w najgorszym wypadku ponosi on także konsekwencje prawne. Każdy wyrok sądu wiąże się z kolei z negatywną reputacją firmy, albo co gorsza pozbawieniem możliwości wykonywania zawodu. W obliczu takich konsekwencji nie warto ryzykować i narażać swojej przyszłości, a także przyszłości firmy na niepowodzenie.

Licencja transportowa pozwala sprawdzić, czy firma która chce transportować ludzi i towary jest rzetelna i odpowiedzialna. Czy zarząd, prezes, właściciel ma pojęcie o zarządzaniu zespołem. Nie chodzi wyłącznie o solidne wynagrodzenie pracownika, ale o warunki, które należy mu zapewnić, aby mógł podjąć się zlecenia na kilkugodzinnej lub kilkunastogodzinnej drodze w zleconym transporcie.

CATEGORIES

COMMENTS

Wordpress (0)
Disqus (0 )